בדים טבעיים מול בדים סינטטים

-

מהו בד?

בד הינו שם כולל ליריעות חומר רך, העשויות מסיבים.תעשיית הבדים, היא אחת התעשיות העתיקות בעולם, עם יצור בדים בשיטות ידניות שונות. כיום ייצור הבדים מתרחש במכונות משוכללות ומהירות, ולמעשה המהפכה התעשייתית בתחילתה רובה עסקה בתהליכים בייצור בדים.
מאז שבני אדם גילו את ייצור הבדים, הבדים הפכו מרכיב עיקרי ביצירת מלבושים, במקום עורות חיות או חומרים מן הצומח ששימשו עד אז. משקלו הנמוך יחסית של הבד, כמו גם מגוון צבעים, הביאו להשתמש בו לצרכים כגון ציפוי וקירוי בתים, תפאורות בתיאטרון, מצעי מיטה ועוד.

השיטות העיקריות לייצור בדים הן אריגה וסריגה. בד שנוצר באריגה נקרא אריג, ואילו בד שנוצר באמצעות סריגה נקרא סריג. שיטה נוספת היא דחיסת סיבים, אשר יוצרת לבד(ויקיפדיה).

ממה מייצרים בדים- בדים טבעיים ובדים סינטטים

הבדים נבדלים ביניהם לא רק בשיטות הייצור, אלא גם מהחומרים מהם עשויים הבדים. בדים טבעיים עשויים מסיבים טבעיים כמו כותנה, פשתן או צמר. הסיבים השונים נבדלים ברכות, בעמידות ובזמינותם. תופעות נפוצות בעולם העתיק והחדש הן של של עירוב סוגי סיבים זולים ופשוטים עם סיבים איכותיים, משיקולי חיסכון בעלויות, כולל עם רמאויות ואי חשיפת הערוב ללקוחות, כיוון שהדבר מתבטא במוצר טוב פחות.
בעידן המודרני, מזה יותר מ-70 שנים, סיבים מלאכותיים וסינטטים כגון מיקרופייבר, אקרילן, פליס, פוליאסטר וניילון משמשים לייצור בדים סינטטיים. הסיבים הינם תוצרי לוואי לתעשיית הנפט, וזמינים למעשה ללא שום מגבלה של היקף ייצור. בניגוד לשיקולי חיסכון בעלויות, ואפילו רמאות, שהובילו בעבר לערוב סיבים מסוגים שונים, קיימים היום, בצורה מכוונת וגלויה, תהליכים של הוספת סיבים סינטטים לסיבים טבעיים משיקולי חוזק, עמידות, קלות גיהוץ ומראה.

מה עדיף- בדים טבעיים או בדים סינטטים

ניתן למצוא היום פריטי הלבשה המיוצרים הן מבדים טבעיים והן מבדים סינטטים.

בדים סינטטים ניתנים לניקוי בקלות רבה יחסית לבדים הטבעיים, כיוון שלכלוך נספג פחות בתוך הסיבים. הם מצריכים פחות גיהוץ, חזקים יותר ומגוון השימושים שלהם גדול יותר, כולל שימושים באזורים החשופים לשמש עזה או רוחות חזקות. יש להם יכולת מתיחה גבוהה יחסית, כך שבייצור בגדים נצמדים, נניח לתחום הספורט או תלבושות ייעודיות, נוח לעצב מהם פריטי לבוש. גם עלות הבדים הללו בדרך כלל נמוכה יותר.

 חיסרון מודגש של בדים סינטטיים, הינו בהעברת חום גוף ונידוף זיעה. נושא נוסף, שאומנם לא ניתן לכימות מדעי כמו חוזק ועמידות, הוא תחושת פחות “נעימות” לגוף . 

בדים טבעיים נצבעים בקלות ובגוון עשיר, הם מבודדים טוב יותר מקור, ותופסים ומבליטים את צורת הגוף.הם מנדפים זיעה בצורה מהירה יותר, “נושמים” ונעימים למגע. גם העובדה שאמנם בחלק מייצור הבדים הטבעיים מעורבת פגיעה באיכות הסביבה, בעיקר בתהליך הצביעה, אך עדיין הייצור הבסיסי של הם הינו ממקורות אורגניים ופגיעה פחותה בסביבה, נחשבת כיתרון.

חיסרון הינו בנושא ייבוש, שהינו איטי בדרך כלל, דורש הקפדה על ייבוש מוחלט להימנעות מעובש, קמטים נשמרים בצורה מהותית ומחייבים גיהוץ , ובדרך כלל אלו בדים יקרים יותר.

בדים סינטטים נפוצים מאד בתעשיית האופנה ההמונית, בעיקר של המחיר הנמוך יותר, קלות העיבוד שלהם ועמידותם. נמצא שימוש בבדים סינטטים גם ליצור בגדים למטרות ייחודיות- למשל בגדים לצורך נסיעה, כיוון שנוח לארוז אותם , כמעט ואינם מתקמטים ודורשים גיהוץ מינימלי, אם בכלל. גם לצרכי ספורט יש יתרון בבדים סינטטים, כיוון שנכון שהם אינם אורירים ו”נושמים” כמו בד טבעי, אך היתרון הוא שאינם סופגים ואינם שומרים את הזיעה, ולכן אינם מהווים עומס ומשקל על הגוף.

מעצבים רבים בוחרים לעבוד רק עם בדים טבעיים, בעיקר בשל היתרון של הבלטת מראה הגוף, המגע הנעים וההתאמה לאקלים הישראלי, בו בדים נושמים ואורירים נעימים יותר ללבישה ממושכת.

טלי רוקני, בוגרת “שנקר” שעבדה בבתי אופנה מובילים באירופה כגון בנטון ואדידאס, וכיום מעצבת ויוצרת עיצובים מקוריים ועדכנים משולבים בקו קלאסי מתוחכם בבית האופנה הנושא את שמה, מצליחה לעצב גזרות מחמיאות ותפירה מוקפדת, בזכות ההקפדה על בדים משובחים שנבחרו בקפידה ממיטב היצרנים באירופה.

0
    0
    הסל שלך
    הסל שלך ריקחזרי לחנות