אופנה בייצור המוני או עיצוב פרטני

-

אופנה בייצור המוני- איתנו לתמיד,  או שמתפתחת מגמה אחרת?

בעשרות השנים האחרונות, נראה היה שיש מגמה ברורה וחד משמעית- אופנה הינה תחום שנשלט על ידי חברות עולמיות, עם מאות חנויות הפזורות בכל העולם, ומציעות אופנה זמינה, נגישה ובמחירים סבירים יחסית- אבל: זוהי אופנה אחידה. האופנה הפכה להיות תהליך ייצור המוני, ואופנה על פי עיצוב פרטני, מקומי, אישי  וייחודי, נעלמת.

האם אמנם כך? נראה שתחיית העיצוב הפרטני, בסדרות ייצור קטנות ומותאמות, הינה המגמה שתופסת תאוצה יותר ויותר, ואם נבחן, עשרות אתרי אופנה בעיצוב אישי(הלבשה אישית) מוקמים מדי שנה, כולל ידוענים המובילים את התחום כבעל פוטנציאל ריווחיות גדול.

יתרונות אופנה בייצור המוני

לכאורה, היתרונות של ייצור המוני של אופנה, הינם ערובה להמשך “שלטון” הרשתות העולמיות.רשימת היתרונות מרשימה:

מהירות – בשנים האחרונות, המהפיכה הדיגיטלית השתלטה גם על תחום ייצור האופנה ההמוני, בתהליך עבודה חדשני ודיגיטלי לחלוטין. הקמעונאים גדולים מסוגלים להיות תחרותיים בעלויות וגמישות, ומציעים מיגוון עיצובים  גדול יותר, זמן מהיר במיוחד לשוק, ובגדים במחירים נוחים יותר

שרשרת האספקה העולמית מהירה, משתלמת, ומאפשרת להגיע ללקוח הסופי בזמן שיא, ולמזער את המלאי. על פניו, שיטה מנצחת- מרווחים גבוהים עבור קמעונאים בקצה אחד, ולקוחות קצה מרוצים מצד שני. הייצור ההמוני גם זכה לשם “אופנה מהירה”.

חסרונות אופנה בייצור המוני

ככל שמיגוון ועיצוב הבגדים ברשתות האופנה גדל, עדיין מדובר באופנה ללא מייחד אישי או מקומי, אלא באופנה “חסרת אופנה”, כזו שמנסה למצוא קו מאחד שיתאים לכלל הלקוחות- אך אנו יודעים שלכל לקוחה ולקוח יש את הדרישות שלהם, וניתן לסווג את הלקוחות לקבוצות רבות ונבדלות.
מעבר לחוסר ההתאמה האישי, שנוצר עקב הצורך להתאים לכולם,  לייצור המוני בתעשיית האופנה הייתה השפעה ישירה על איכות הבגד, על הבדים והטקסטיל המשמשים לייצור ועל ערך המוצר המוגמר. ייצור המוני, למרות שהניב מבחר עצום, הביא גם לכמויות ענק של פסולת. בגדים שאינם בשימוש ולא נמכרים לא רק מזהמים את הסביבה שלנו, הם מייצגים הפסדים כספיים עצומים לכל מרכיב בשרשרת האספקה ​​- מיצרנים ועד מפיצים ועד קמעונאים.

האיכות גם היא מושפעת לרעה יותר ויותר. אמת, ישנו בהחלט קהל יעד לבגדים זולים, כולל עקב התפשרות על האיכות. אבל אנו רואים שיותר ויותר צרכנים שוקלים איכות עוד לפני המחיר.

בגדי אופנה מהירים מיוצרים בייצור המוני, עשויים בדים זולים כגון פוליאסטר, תערובות מעורבות וסינתטיות על בסיס שמן, הולבנו, נצבעו, הודפסו ועברו שטיפות באמבטיות כימיות. מדובר בהיקף של למעלה מ- 80 מיליארד בגדים חדשים המיוצרים ברחבי העולם בשנה, אבל אילו  בגדים במחיר זול ובאיכות נחותה, היוצאים מהאופנה מהר יותר מבעבר. לכן יותר ויותר בגדים מגיעים למטמנות הזבל והמשרפות במהירות שיא(זווית).
לאפריקה מגיעות חבילות של למעלה מ-100 טון של בגדים מדי יום שנערמים להם בהרי זבל ענקיים שנקראים מיטומבה. ההרים האלה מפרישים לאוויר דיוקסין, שזהו חומר רעיל ביותר(כלכליסט). צרכן אמריקאי ממוצע זורק בשנה כ- 40 ק”ג בגדים, חלקם במצב כמעט חדש. תעשיית האופנה נחשבת למזהמת השני בגודלו בעולם, אחרי תעשיית הנפט.

עיצוב אופנה פרטני בכמויות קטנות

למרות כל רשימת היתרונות לאופנה בייצור המוני,  הן רשימת החסרונות שלה, והן יתרונות העיצוב האישי והייחודי, בכמויות קטנות, גורמים להתעוררות והתגברות ההיצע של אופנה ייחודית כזו(אופנה ייחודית יתרונות).

בעיצוב אופנה בכמויות קטנות גם כן ישנן מספר מגמות.

החל מהאפשרות הפרטנית, באמצעות הטכנולוגיה, לכל אישה לעצב לעצמה בגדים, בהתאם לטעמה האישי ובהתאם למידות שלה בדיוק. חידושים כגון ייצור בגדים באמצעות מדפסות תלת-מימד, אתר אינטרנט שמאפשר לכל אחד לעצב בעצמו את בגדיו, ועד לחידושים בחווית הרכישה באינטרנט מביאים לכל אשה את האופנה הייחודית לה.

המגמה השניה היא מעצבים ומעצבות, אמת- רובם צעירים, שפועלים  לייצר קולקציה וירטואלית של עיצובים משלהם מבלי להשקיע משאבים רבים בייצור מלאי.המגמה הזאת נקראת Design rather than mass-production (עיצוב ויצור בכמויות קטנות), לפיה קודם כל עושים עיצוב, שלל העיצובים זמינים לבחירה ללקוחות, ורק לאחר הזמנת פריט מבוצע הייצור. יש סיכוי שמכל עיצוב יימכרו וייוצרו רק כמויות קטנות, אבל הן תהיינה לשימוש ייחודי ופרטני, על פי בחירת הלקוח. 

יש גם הקוראים למגמה זו- החזרה לאופנה של העיצוב המותאם אישית- The Comeback Of Customized Design.

מדובר על שינוי מגמה בייצור ההמוני שאיפשרה המהפכה התעשייתית. ייצור המוני טומן בחובו מוצרים הנוצרים בכמויות גדולות בפרק זמן קטן, ואילו עיצוב מותאם אישית ובכמויות קטנות מתבטא בייצור איטי ויציב של מוצרים המותאמים אישית לצרכים ספציפיים. זוהי מגמה איטית אך יציבה,ובהדרגה, הדרישה לעיצוב מותאם אישית עולה ועולה(עיצוב מותאם אישי בכמויות קטנות).

העידן חדש של עיצוב מותאם אישית בכמויות קטנות מתהדר בהבטחת איכות גבוהה. המוצרים מבוססים על מפרט הלקוחות, והיישום לרוב הינו  עסקים קטנים.הדור העכשווי נמשך יותר לסדרת העיצוב המותאמת אישית. אומנם העיצובים המותאמים אישית הם לעיתים יקרים יחסית, אך חוסנם האיכותי והאינדיבידואליות מושכים בסיס לקוחות מתרחב. כתוצאה מכך שוק האינדי- Individual משגשג, כאשר אמנים צעירים מקדמים את עבודתם באמצעות מיזמים ברשתות חברתיות כמו INSIDER ועוד. עיצוב וסדרות ייצור בכמויות קטנות מותאמות אישית בהחלט מקבלים יותר חשיפה. 

בישראל, המעצבת טלי רוקני(Tali Rokni) בוגרת “שנקר” , שכבר הספיקה לעבוד בבתי אופנה מובילים באירופה כגון בנטון ואדידאס, התחברה למגמה זו, ובשנת 2004 הקימה עם בעלה עמית שניידר את בית האופנה הנושא את שמה. העיצובים שלה, בסדרות קטנות אך בבדים משובחים , עם עיצוב ייוחדי ומותאם לקהל הישראלי בכל המידות, נמכר בשתי חנויות המותג, בבוטיקים נבחרים ברחבי הארץ, וברשת- באתר הבית ובאתרי אופנה איכותית נוספים .

0
    0
    הסל שלך
    הסל שלך ריקחזרי לחנות